Milrab - Fra eget lager til outsourcing

Lesetid
1 min
Publisert

Milrab er en ledende nettbutikk for sport, friluft og taktisk utstyr. Selskapet har blant annet vunnet den jeve prisen som årets nettbutikk, og har siden oppstart i 2011 hatt en imponerende vekstreise. Milrab har håndtert logistikken i egenregi gjennom eget lager, automasjon og mennesker.


Under panedemiårene økte sportsbransjens omsetning med 21%. Aktørene svarte på etterspørselsveksten med å bestille mer varer. Etter pandemiårene har derimot etterspørselen bremset, og varelagrene hopet seg opp. I kombinasjon med svak krone og høy inflasjon har kostnadseffektivitet blitt et sentralt stikkord.

Som en respons på krevende markedsforhold har Milrab tilpasset seg ved å gå fra en hovedsakelig fast kostnadsbase, og over til en mer variabel base. Ved å outsource til 360 Logistics betaler Milrab for det de faktisk forbruker til enhver tid; det vil si for hver lagerlokasjon som benyttes, hver ordre som går ut eller for hver ordre som returneres. Dette betyr også at Milrab slipper å betale for eventuell ledig kapasitet.

Vegard Sunde, Director of Business Development, forklarer

Vi var nødt til å tilpasse oss en mer uforutsigbar hverdag. Under pandemiårene ble det investert for videre vekst. Når markedsforholdene endret seg, var det viktig å ta et steg tilbake og vurdere hvordan vi kunne posisjonere oss på kort sikt og samtidig rigge oss for vekst i fremtiden. Valget ble derfor å outsource, og for oss var 360 Logistics et naturlig valg med deres fokus på effektivitet og kvalitet.

Gustav Jebsen, daglig leder i 360 Logistics, oppsummerer:

Milrab er en anerkjent og etterspurt merkevare blant norske forbrukere, og bidrar til å bekrefte 360 Logistics som den ledende norske logistikkpartneren blant nettbutikker og merkevarer. Milrab er profesjonelle, og setter høye krav til kvalitet. Det bidrar til at vi hele tiden må strekke oss for å bli enda bedre.

Milrabs tilpasningsdyktige organisasjon gjør at selskapet står støtt uavhengig av markedsforhold, samtidig som organisasjonen kan fokusere på det som er kjernevirksomheten.