Makeup Mekka valgte 360 for å kunne håndtere økende volumer

Lesetid
2 min
Publisert

Makeup Mekka har de siste årene hatt en imponerende vekst, og netthandleren nådde derfor kapasitetsgrensen på sitt daværende lager. Samtidig som selskapet ønsker å møte den økte etterspørselen, har Makeup Mekka satt seg som mål å forbedre logistikkprosessene — for å gi kundene en enda bedre kjøpsopplevelse. For å oppnå dette har Makeup Mekka valgt å samarbeide med 360 Logistics som Norges ledende 3PL-partner for netthandlere.


Makeup Mekka hadde behov for

  • Effektiv logistikkhåndtering som håndterer store volumer og kampanjer
  • Høy leveringspresisjon
  • Effektive eksportløsninger for utenlandsvolum

For å imøtekomme behovene har 360 Logistics skreddersydd et spesialbygget automasjonsanlegg for Makeup Mekka. Dette inkluderer en egen plukksone med separate banesystemer og pakkestasjoner. Det plukkes inntil 48 ordre om gangen, og hver pakke blir målt, veid og fotografert før den sorteres til riktig transportør.

Riggen er svært fleksibel, og gir mulighet for å plukke et stort antall ordre og ordrelinjer i løpet av kort tid. Anleggets kapasitet er på over en million ordrelinjer i måneden. Håndteringen er også presis ettersom alle varer og lokasjoner blir scannet på strekkoder i plukkprosessen. I pakkprosessen verifiserer pakkeren at det er plukket riktig ved at hvert produkt på ordren blir presentert med bilde og antall.

Makeup Mekka har flere hundre tusen ordre til Norden hvert år. Ved eksport fra Norge må varene deklareres inn i mottakerlandet. For at dette skal bli riktig og effektivt har 360 Logistics automatisert dokumenthåndteringen. Påkrevd fortollingsinformasjon som opprinnelsesland, HS-koder, vekt og utsalgspris på varene hentes ut fra kundens artikkelregister i 360 Logistics sin WMS. Når en eksportordre er plukket og pakket hos 360 Logistics rapporteres fortollingsinformasjonenautomatisk videre til tollagent som utsteder påkrevde fortollingsdokumenter.

Thea Hestad Kavli tok over som daglig leder i 2023:

Med den veksten vi har hatt, så jeg tidlig at vi på et tidspunkt ville få kapasitetsutfordringer i vårt tidligere lager. For å ivareta gode kundeopplevelser var det derfor sentralt å stake ut kursen for fremtiden. Vi landet på å samarbeide med 360 Logistics da de er en hands-on aktør — og som i tillegg til å håndtere ordre raskt og presist — finner gode løsninger på de utfordringene som fra tid til annen oppstår.

Gustav Jebsen, daglig leder i 360 Logistics, har fulgt med på Makeup Mekka i mange år.

Makeup Mekka har en profil som passer utmerket i vår strategi. Vi har hatt dialog i flere år, og timingen var nå endelig riktig. Fra et logistikkperspektiv er det et morsomt case, for de store volumene krever at vi treffer planken hver dag vi går på jobb.